Астрономи виявили надмасивну чорну діру в «невидимій» галактиці

Група дослідників, які працюють з радіотелескопом під назвою VLA, виявила другу надмасивну чорну діру в галактиці Лебідь А, що представляє собою першу радиогалактику в історії астрономії. З кінця минулого століття передбачалося, що в цій галактиці присутній лише один подібний об’єкт.

Астрономы обнаружили сверхмассивную черную дыру в «невидимой» галактике

Галактика Лебідь А є найпотужнішим внегалактическим джерелом радіовипромінювання в сузір’ї Лебедя. Саме це дозволило дану виявити галактику — вона розташована на відстані близько 600 мільйонів світлових років від Землі і з такої дистанції в оптичному діапазоні не видно, але її радіовипромінювання вдалося зафіксувати вже давно. Саме Лебідь А став першим космічним об’єктом, який змусив, поряд з «звичайними» галактиками виділити радиогалактики як окремий тип.

Раніше вже було відомо, що основним джерелом радіовипромінювання, що дозволяє виявити галактики, на величезній відстані є надпотужні квазари — це яскраві об’єкти, в яких знаходиться надмасивна чорна діра. Проте до цих пір фахівці здогадувалися лише про одну такої чорної діри в центрі Лебедя А.

Вивчаючи дані, отримані телескопом VLA після його оновлення в 2012 році, фахівці виявили об’єкт, на старих знімках відсутній. Фахівці виявили дві пари «хвостів», теоретично представляють собою пучки надгарячої матерії, що рухається на близькосвітлових швидкостей і є результатом «діяльності» чорних дірок. За словами експертів, це дозволяє припустити, що і надмасивних чорних дір у галактиці Лебідь А розташований дві, причому друга розташована в півтора тисячах світлових років від тієї, яка була виявлена в сімдесятих роках минулого століття.

Дослідники розраховують, що отримані ними дані дозволять, зокрема, відповісти на деякі питання, що стосуються природи квазарів. Наукова робота, присвячена відкриттю, опублікована у виданні Astrophysical Journal.